2 Eylül 2015 Çarşamba

Enneagram Tip 5: Araştırmacı

Genel Özellikleri

  • Tip 5'ler her şeyi bilmeyi ve öğrenmeyi arzulayan gözlemci kişileridir.
  • Kitap okumak, araştırma yapmak gibi faaliyetle uğraşan entelektüel kişilerdir.
  • Gözlem ve analiz yetenekleri çok gelişmiştir, duygularını katmadan objektif ve tarafsız gözlem yeteneğine sahiptirler.
  • Her şeyi kavramsallaştırma eğilimleri vardır, soyut düşünme ve teori kurma eğilimleri ihtimalleri hesap etmesine ve buna göre davranış belirlemelerine sebep olur.
  • Her şeyi bilmek ve anlamak isterler, uzmanlaşmak onlar için çok önemlidir ancak bu bilgileri paylaşma ihtiyacını pek duymazlar.
  • Bir konuyu tüm boyutlarıyla bilmeye eğilimli, detaycı kişilerdir bu zaman zaman büyük resimden kopmalarına sebep olabilir.
  • Duygularıyla karar almaktan korkarlar ve duygusal eğilimleri zayıftır. 
  • Özel alan tanımları çok geniştir, mahremiyete çok önem verirler.
  • Yalnızlıktan hoşlanırlar, sosyalleşme eğilimleri pek yoktur. Genel olarak insanlardan izole kendi dünyalarında hayat sürerler.
  • Zihni sürekli meşguldür, her zaman yapacak bir şeyi vardır ve bu çevresine az zaman ayırmasına sebep olur.
  • Güvenilir ve iyi sır tutan kimselerdir, duygularını belli etmemeleri çevresindeki insanları rahatsız edebilir.

Güçlü Yanları

  • Araştırmacı ve gözlemci
  • Bilgiye değer veren ve bilgi kapasitesi yüksek
  • Entelektüel merak ve gelişmiş zihinsel kapasite
  • Sakin ve soğukkanlı
  • Ciddi, tutumlu ve düşünceli
  • Odaklanabilen ve sezgileri güçlü

Zayıf Yanları

  • Bilgiçlik
  • Gerçek hayattan kendini soyutlayan
  • Duygusuzluk ve iletişimi zayıf
  • Endişe ve korku
  • Mesafeli ve aksi

18 yorum:

  1. Tip 5 tam beni anlatiyo ama kendime uygun meslek bulamiyorum bilim alanina yonelmek istiyorumda is bulamam diye korkuyorum ne yapmaliyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 5'ler ülkemizde en az bulunan mizaçlardan birisi, bu yönden çok kıymetlisiniz. Beşlerin yüksek araştırma ve bilim potansiyelleri var, iş bulamamaktan korkmak yerine kendinizi geliştirmeye bakın. Sevdiğiniz ve ilgi duyduğunuz alanda çok yükselmek en büyük potansiyellerinizden.
      Einsten, Freud gibi ünlü ve önemli isimler bu mizaca sahip, endişelenmek yerine gelişmeye ve tercih edilir özelliklere sahip olmaya önem vermelisiniz. Hayatınızda başarılar dilerim.

      Sil
  2. Gerçekten her adımda beni anlatıyor ama bu karakterin bazı özellikleri soğuk olma, ciddi ve düşünceli olma sosyal yaşamda problem çekmeme sebep oluyor. Bunu aşabilsem aslında çok memnunum kişiliğimden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beş'lerin en büyük sıkıntılarından biri bu. Genelde asosyal ve içe dönük olurlar, bunu tamamen aşmanın mümkün olduğunu çok sanmıyorum çünkü bu mizacı güzel kılan etkenlerden biri bu, iç dünyalarında fazla vakit geçirmeleri.
      Ancak zaman ve uğraşla bunu belli noktaya kadar aşmak mümkün. Eğer beşseniz, çok sosyal olmanın size gerçekten çok iyi hissettirmeyeceğini zamanla anlarsınız. İnsanların istediği ve beklediği kişi değil, kendi istediğiniz kişi olun, ileride bunun daha iyi olduğunu anlayacaksınız. :)

      Sil
  3. İyi günler, ben bu enneagram, kişilik tiplerini bir abimin tavsiyesi üzerine araştırmaya başladım daha önce kendi içimde kendimi tanımaya çalışıyordum lakin bu bilgiler çok farklı bir boyuta taşıdı. Benim sormak istediğim ise gerçekten meslek seçmekte zorlanıyorum yani birçok şeyle ilgilenmek çok sıkıntıya sokuyor, nasıl meslek seçeceğim bilemiyorum. Kimden fikir alsam tam anlamıyla da tatmin olamıyorum. Din, Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji, Siyaset, Bilim (Daha çok kimya, biyoloji biraz fizik), Diller yani neyi seçebilirim, nasıl seçebilirim bir türlü tam karar veremiyorum ne yapabilirim bir fikriniz var mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi günler, öncelikle sizi tebrik ederim, kendinizi tanımaya çalışmanız ve buna uğraş vermeniz çok iyi bir davranış. Meslek seçme aşamasında iseniz ve kafanızda tam bir meslek yoksa eğer öncelikle kendinizi tanımanızı öneririm. Dediğiniz gibi 5 tip mizaca sahipseniz eğer bir çok alana ilgi duymanız çok doğal çünkü 5'ler bilmeyi çok sevdikleri için her şeyi öğrenmeye çabalıyorlar bu da ilgi alanının genişlemesine sebep oluyor.
      Seçeceğiniz mesleği yalnızca siz belirleyebilirsiniz, çevrenizdeki insanlar size yardımcı olabilir ama karar sizin. Bunun için en baş kendinizi tanımanız daha önemli, enneagram sistemi ile kendini tanımanız daha kolay olacaktır, yine de seçeceğiniz sistem sizin tercihiniz.
      Mizacınıza daha uygun meslekler genelde iş yerinde daha bağımsız olabileceğiniz, çok fazla sosyallik ve insan ilişkilerinde büyük başarı istemeyen, yalnız yapabileceğiniz takım çalışmasına pek ihtiyaç duymayacağınız meslekler.
      Eğer daha fazla yardım, öneri isterseniz ya da bu konuda kaynak isterseniz bize her zaman yazabilirsiniz.
      İyi günler.

      Sil
  4. Tabii muhtemelen tahmin edersiniz ama yine de belirteyim yukarıda yazanların tamamıyla taşıyorum - ve +ları ile partiye gitmek yerine kitap okumak daha cazip geliyor mesela, çoğu insan bunu amaan asosyal olarak değerlendirse de kendi dünyam çok daha zevk verici, bilim ile uğraşıp fark yaratmak istiyorum ama oldukça iddialı ve zor bir alan, sizden ricam kendi + ve - yönlerimi daha iyi tanıyıp, doğru mesleği seçmek için neyi okuyup, araştırmalıyım veya sizin direkt bir fikriniz var mıdır? Saygılar, İyi günler dilerim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi günler, öncelikle sizi tebrik ederim, kendinizi tanımaya çalışmanız ve buna uğraş vermeniz çok iyi bir davranış. Meslek seçme aşamasında iseniz ve kafanızda tam bir meslek yoksa eğer öncelikle kendinizi tanımanızı öneririm. Dediğiniz gibi 5 tip mizaca sahipseniz eğer bir çok alana ilgi duymanız çok doğal çünkü 5'ler bilmeyi çok sevdikleri için her şeyi öğrenmeye çabalıyorlar bu da ilgi alanının genişlemesine sebep oluyor.
      Seçeceğiniz mesleği yalnızca siz belirleyebilirsiniz, çevrenizdeki insanlar size yardımcı olabilir ama karar sizin. Bunun için en baş kendinizi tanımanız daha önemli, enneagram sistemi ile kendini tanımanız daha kolay olacaktır, yine de seçeceğiniz sistem sizin tercihiniz.
      Mizacınıza daha uygun meslekler genelde iş yerinde daha bağımsız olabileceğiniz, çok fazla sosyallik ve insan ilişkilerinde büyük başarı istemeyen, yalnız yapabileceğiniz takım çalışmasına pek ihtiyaç duymayacağınız meslekler.
      Eğer daha fazla yardım, öneri isterseniz ya da bu konuda kaynak isterseniz bize her zaman yazabilirsiniz.
      İyi günler.

      Sil
    2. ''Mizacınıza daha uygun meslekler genelde iş yerinde daha bağımsız olabileceğiniz, çok fazla sosyallik ve insan ilişkilerinde büyük başarı istemeyen, yalnız yapabileceğiniz takım çalışmasına pek ihtiyaç duymayacağınız meslekler.'' bu kısım kesinlikle bana uyuyor, peki hangi meslekler buna uygun ki acaba, bilginiz varsa bilgilendirirseniz harika olur

      Sil
    3. Beş mizaçlı kişiler bilişim, yazılım, matematik, ar-ge gibi alanlarda daha çok gelişebiliyor ve daha kolay ilerleyebiliyorlar. Bu alanları düşünebilirsiniz, ya da ilgi duyduğunuz alanda mesleki dağılımlara bakabilirsiniz, örneğin bilişime ilgi duyuyor olabilirsiniz, bu konuda kolay ilerleyebilirsiniz ancak bunu değerlendireceğiniz alan önemli. Bilişimle ilgili öğretmenlik sizi biraz zorlayabilir. Buna siz karar verebilirsiniz sadece.
      Bir çok meslek ve yetenek testi var, bunları da yaparak size uygun olan alanlar hakkında fikir edinebilirsiniz. İlginizi çeken meslekleri sıralayıp, bunlar hakkında araştırma yaparsanız işiniz kolaylaşır. Meslek seçimi zor bir karar, çoğu alanın ve mesleğin ismi ilgi çekici olabilir ama hepsinde aynı ilerleme isteğine sahip olamazsınız, isteğinizin yoğun olduğu meslekleri daraltmak için kendinizi, çevrenizi gözlemleyip meslekleri tanımanızı öneririm.
      Zor ve önemli bir dönemeçtesiniz, ne olursa olsun bu bir son değil, güzel bir başlangıç yapmaya uğraşın ama mutluluğunuza mani olmasına izin vermeyin.
      İyi günler.

      Sil
    4. Esma hanım çok teşekkür ederim bu güzel yorumlarınız için, gerçekten çok iyi oldu bu karakter tiplerini keşfetmem, çünkü bundan önce kendimi sorunlu bir tip olarak gördüğüm zamanlar bile olabiliyordu, çünkü çevremde bir şeyi beğenmeyen, her şeyi didikleyen bir ''tip'' olarak adlediliyorum. Asıl konuya dönecek olursam, ben de yazılım düşünüyordum aslında yani matematik okuyup yazılıma yönelmek ya da direkt yazılım okumak, bu fikri tuttum. Bir de bahsettiğiniz testleri çözmeyi deneyeceğim, eğer tavsiye edebileceğiniz kaliteli test varsa onu çözmek isterim. Yardımlarınız için çok teşekkür ederim

      Sil
    5. Herhangi bir yardımım olduysa ben sevinirim.
      Kendini tanımak bu yüzden önemli, bazı mizaçlara sahip insanlara çevriemizde pek sık rastlamıyoruz, onları daha farklı görüyoruz ve bizden farklı olduklarını kabul etmek yerine eleştirmeyi tercih ediyoruz. Tip 5'ler ülkemizde en az görülen mizaç ve bu yüzden çevrenizde sıkıntı yaşamanız çok doğal. Asosyal oluşunuz, sorgulayıcı ve meraklı yapınız, yalnızlığı sevmeniz bir çoğu insana anlaşılmaz geldiği için sizi eleştirmeli çok olağan. Kendinizi ve çevrenizi tanıdıkça bu durum sizi daha az rahatsız edecektir , kendinizi sorunlu görmek yerine uyumu yakalamak da daha kolay olacaktır.
      İnternet ortamında birçok test var ama güzel diye önerebileceğim iki test var. Tabii ki bu testlerin sonucuna göre karar verilmez ama fikir almanıza yardımcı olur.

      https://www.analitist.com/analiz/holland_mesleki_yonelim_analizi.html

      https://fatihrehberlik.com/testler/meslektesti.aspx

      Sil
    6. Esma hanım çok teşekkür ederim tekrardan çok faydası oldu biraz geç yazabildim, yaptığınız iş harika insanlara çok faydalı, tabii faydalanmsını bilene :)

      Sil
    7. Hayatta her şey faydalanmasını bilene yararlıdır, bende yardımcı olabildiysem ne mutlu bana. :)

      Sil
  5. Tam anlamıyla beni anlattı denebilir.

    YanıtlaSil
  6. Tip 5 ağırlıklı kanat 4'üm. Yalnızlığımı seviyorum. Tek sorunum yalnızlığımı bozacak hal ve hareketleri, bir de odaklandığımda ben buna uçuş diyorum, rahatsız edilmek. O zaman tam bir canavara dönüyorum. Bu halimi zaten kabul etmiştim. Yıllardır belli sınırlar icinde, kalp kırmak adına bilinçli bir yalnızlığı secmistim. Testi yapip, kitabı okuyunca. Şükür, normalmiş herşey dedim. İçim rahatladi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi günler Pınar Hanım. Öncelikle mizacınızı öğrenmeniz ve kendinizi olduğunız gibi kabullenmeniz çok güzel, tebrik ederim.
      Tip 5'ler, en az bulunan mizaçlardan biri ve çevremizde çok sık rastladığımız kişiler değiller. Onların kendilerine özgü yapısı da çoğunluktan farklı, bu da insanların Tip 5'lerdeki farklılıkları anlamamasına sebep olabiliyor, yalnız kalma isteğiniz gibi. Sosyal yaşamınızda bu tür genelden farklı özellikleriniz biraz sorun çıkarabilir ancak kendinizi tanımaya başladınız buna uygun davranarak bir çok sorununuzu çözebilirsiniz.
      Mizacınızda büyük bir potansiyel var, bunu keşfedip buna uygun yaşamaya çalışmanız hayat kalitenizi artıracaktır.

      Sil
  7. Merhaba , Ben de baktığımda tip 5 olarak kendimi görüyorum diyebilirim. Yaptığım testlerde ve araştırmalarda da tip 5 olarak tanımladım, fakat takım çalışmasına önem veren , yalnızlığı tercih eden biri değilim açıkcası. Sadece stres altında bazen ketum olmayı tercih ediyorum. Ya da zor zamanlarda sosyalleşmekten biraz kopup, hedefe odaklanmayı öncelik görüyorum ama kesinlikle takım çalışmasını severim. Sizce bu özellikler tip 5 i yansıtıyor mu?

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...