Mizaç Nedir? Doğuştan Mıdır? Değişebilir Mi?
Kişinin ağırlıklı olarak kullandığı merkezler ve bölümün tüm potansiyel işlev ve eğilimlerine "mizaç" denir.
Kişinin ağırlıklı olarak kullandığı merkezler ve bölümün tüm potansiyel işlev ve eğilimlerine "mizaç" denir.
Kişinin mizacının çevresel (kültür, eğitim,
yaşanılan olaylar) ve doğuştan gelen (cinsiyet, zeka, biyolojik özellikler)
etkenlerle etkileşimi sonucu oluşturduğu eylemsel, zihinsel, duygusal işleyiş
ve görünümüne "kişilik" denir.
Bu tanımlamaların ışığında bakıldığında aynı
mizaç yapısına sahip insanların farklı kişilik görünümleri sergilemelerinin
neden ve nasıl olduğu anlaşılabilir. Yine bu tanımlamalar çerçevesinde; bir
kişinin mizacı değişmediği halde hayat sürecinde farklı kişilik görünümleri
sergileyebileceği anlaşılabilir.
İşte bu merkezler ve bölümleri 9 farklı temel
mizaç yapısının kaynağıdır. Her bir insan doğuştan bu 9 temel mizaç yapısından
biri ile doğar. Kişiliğin ana - temel harcını oluşturan bu yapı, eğitim, çevre,
kültür gibi dış şartlar ve cinsiyet, zeka, biyolojik özellikler gibi iç şartlar
ile etkileşerek kişilik görünümünü oluşturur.
Bu durumu bir tohumun toprağa ekilip; hava,
su ve güneşe maruz kalarak gelişmesine benzetebiliriz. Her bir çocuk 9 farklı
temel mizaçtan biri ile doğar. Bu mizaç değiştirilemez. Bir elma tohumunu
yalnızca elma programı taşıması gibi. Ancak tohumun çürümeye terk edilmesi ya
da toprağa ekilip yetiştirilmek üzere uygun koşullar altında geliştirilmesi ile
mümkündür. Bir elma çekirdeğinden portakal elde edilemez. Ama bir elma
çekirdeğinden sağlıklı ya da sağlıksız bir elma ağacı elde etmek onun
yetiştirilme koşullarıyla bağlantılıdır. İşte her bir çocuk doğumuyla getirdiği
bu mizaç üzerinden çevresiyle etkileşime girer. Ve etkileşim içine girdiği
çevrenin yapısı onun gelişimini etkiler.
Kısacası anne - baba çocuğun mizaç yapısını
değiştiremezler ama o mizaç sağlıklı ya da sağlıksız gelişimi; anne - baba ve
çevrenin olumlu ya da olumsuz etkilerine bağlıdır.
- Motivasyonları
- Algılama öncelikleri
- Arayışları
- Bakış açısı
- Değerlendirme tarzı
- davranış örüntüsü...
Mizaç Tipleri
1 No'lu Mizaç Tipi
1 mizaç tipindeki çocuklar, genellikle uslu,
ne yaptığına dikkat eden, titiz ve düzenli olmaya eğilimli, her şeyin doğrusunu
ve nasıl olması gerektiğini gözlemleyen, yapılması gerekeni soran ve onu
yapmaya çalışan çocuklardır.
Ciddi, sorumluluklarına duyarlı, nazik (narin
değil), kurallara uyan ve uyulmasını isteyen, mantıklı, etrafında olup
bitenleri çokça düşünüp değerlendiren, hesaplı hareket eden, çevresindeki
insanların örnek davranışlarını (taklit değil) model alan 1'ler, haksızlık
yapmaları dahilinde suçluluk duygularının çabuk geliştiği, haksızlığa
uğramaları dahilinde ise kolay etkilenen
bir yapıya sahiptir.
Bir işi kusursuz yapmak konusunda çok
hassastırlar, eksik yapmak bu çocuklarda gerginlik oluşturur. Bu yüzden
mükemmel yapamayacaklarını fark ettikleri şeyleri yapmaktan vazgeçebilirler.
Öğrenme ve yapma süreçleri (usul-yöntem,
neden-sonuç) olması gereken ekseninde gerçekleşir. Hiçbir eylemi bir nedene
bağlamadan yapamazlar.
Bir şeyi hani şartlar altında yapmaya
alışmışlarsa, her durumda onu aynı yöntem ve şartlarda yapmanın yollarını
ararlar. Aynı şartları bulamadıklarında gerginleşir, öfkelenir ve yapmaktan
vazgeçebilirler.
2 No'lu Mizaç
Tipi
2 mizaç tipindeki çocuklar; duygusal olarak
çabuk hislenen, çevresinden ilgi ve sevgi bekleyen, bunu her durumda ima eden ve bu nedenle çabuk
alınıp kırılabilen çocuklardır. İnsanları kırmak istemedikleri için hayır
demekte zorlanan ve insanlarında kendisine hayır demesine çabuk alınıp
küsebilirler.
İlişkiler içinde "var olan" ve
ilişkilerini çok önemseyen, dışa dönük, hareketli, sosyal yönü çok kuvvetli,
çevresindekilere karşı sıcak ve ilgili, insanlarla çabuk kaynaşabilen, arkadaş
canlısı, merhametli ve yardımsever bir yapıya sahiptirler.
Duygularını çokça belli eden ve
"duyguları istikametinde hareket eden" kişilerdir.
Çabuk alınganlık gösterip küserler fakat küs
kalmaktan hoşlanmazlar. Tek başına oyun oynamaktan ve yalnız kalmaktan hiç
hoşlanmazlar.
2'ler çevresindekilerini kendi hakkındaki
görüşlerine önem verirler. Beklentileri; sevgi, ilgi, beğeni ve kabul
edilmedir. Bunu sağlamak için muhataplarının hoşlandıkları şeyleri yaparlar.
Sevgilerini "verici" olmalarıyla
gösterirler ve karşı taraftan da isteklerinin kendilerine verilmesini
beklerler. "Israr etmekten" ve "kendilerine ısrar
edilmesinden" çok hoşlanırlar.
3 No'lu Mizaç
Tipi
3 mizaç tipindeki çocuklar; genellikle
hırslı, kendinden emin, özgüvenleri yüksek, rekabetçi, yarışmacı, yenilgiyi ve
başarısız olmayı kabul etmeyen çocuklardır.
Amaçlarına kolayca motive olurlar ve
hederleri doğrultusunda -duygularını kendine engel yapmadan- başarılı oluncaya
kadar hiç durmaksızın koşabilirler.
3'ler bulundukları çevreye oldukça iyi uyum
gösteren, toplumun kabul gören değer ve imajlarını çabucak kendine modelleyen,
bir ortamda ne söylemeleri, nasıl durmaları gerekiyorsa ona uygun davranma
becerisi gösterebilen (diplomatik) bir yapıya sahiptirler.
3'lerin arkadaşlık tercihlerinde ve
önemsediği tüm ilişkilerde, karşısındakilerin "imaj, kariyer, statü"
sahibi olmaları çok önemlidir.
Toplumda küçümsenen ve değersiz addedilen,
değer, düşünce ve duygulardan uzak dururlar, toplum tarafından kabul gören
değer ve imajlarla revaçta ve popüler olan kültürel unsurlarla özdeşleşirler.
Daima aktif olmak isterler. Boş durmaktan
rahatsız olup sıkılırlar. Dinlenmeyi ve rahatlatıcı aktiviteleri hedeflerine
ulaşma yolunda (özellikle önemli sınav zamanlarında) vakit kaybı olarak
görürler. Durmaksızın saatlerce çalışabilirler. Bilgiye bakışları "pratik
ve yarar odaklı" dır, bilgiyi derinlemesine yorumlayarak almazlar.
4 No'lu Mizaç
Tipi
4 mizaç tipindeki çocuklar; genellikle içe
dönük, romantik, duygusal açıdan hassas, kolay incinebilen, merhametli,
karşısındakilerin duygularını çok iyi anlayan, uyumlu ve insancıl dost canlısı
çocuklardır. Kendilerini farklı sıra dışı ve özgün hissederler, çok zengin bir
hayal dünyasına, estetik ve sanatsal kaygıya sahiptirler. 4ler sosyal
ilişkilerinde zaman zaman aktif ve canlı olsalar da, genelde kendi duygu
dünyalarıyla baş başa kalmaktan hoşlanan, duygusal iniş ve çıkışları
(coşku-melankoli) çok sık yaşayan bir yapıya sahiplerdir.
Duygusal olarak kolay incinirler fakat bunu
belirtmez anlaşılmasını beklerler.
Çoğunlukla hissettikleri doğrultusunda,
içlerinden geldiği gibi hareket etmeyi severler. Anlam veremedikleri kurallara
ve gerekliliklere uymakta zorlanırlar.
Bir şeyi büyük arzu ve tutku ile isterler
ancak sahip olduklarında o şeyin değeri azalabilir. Sebebi o şeye sahip
olduklarında yaşayacağını düşündükleri duygu konusunda hayal kırıklığına
uğramalarıdır.
Duygularını ve düşüncelerini direkt ifade
etmektense, "dolaylı ve sanatsal" bir şekilde ifade etmeyi tercih
ederler. Eleştirildiklerinde veya anlaşılmadıklarında kendi kabuklarına
çekildikleri gibi, aşırı strese girip otorite karşıtı ve asi tavırlar
takınabilirler.
5 No'lu Mizaç Tipi
5 mizaç tipindeki çocuklar; genellikle içe
dönük, yalnız başına kalmayı seven sessiz, biraz soğuk ve mesafeli çocuklardır.
Çevresindeki kişilerde "kendine has bir alemi" olduğu izlenimi
uyandırırlar. Fiziksel yakınlıktan ve temastan pek hoşlanmayan, çevresinde olan
bitenleri sessizce gözlemleyen duygusallıktan oldukça uzak 5'ler; öğrenmeye
karşı meraklı, çok düşünen analitik ve akılcı bir zihin yapısına sahiptirler.
Yalnız kalmaktan hoşlanırlar, kalabalık ve
gürültülü ortamlarda rahatsız olurlar. Yalnızlık, 5 mizaçlı çocuklara zihin
alemlerinde sessiz bir yolculuk yapma imkanı tanır. Zihinsel içe dönüklüğün
tatmin ediciliği sebebiyle yalnızlıkla özdeşleşebilirler.
Bütün faaliyetlerinin temelinde "bilmeye
ve anlamaya yönelik merak" vardır. İyi bir gözlemcidirler. "Olayların
içine dalmadan ve kesinlikle duygularını katmadan" gözlem yaparlar.
Kapsamlı ve analitik algılayışları, düşünüşleri ve değerlendirme tarzları
vardır. Bir problemli olay ile karşılaştıklarında, ortamdan kendilerini
soyutlayarak nesnel ve derinlemesine düşünürler. Telaş ve kargaşadan uzak
dururlar.
5 mizaçlı çocuklar için, bilgi/bilmek her
şeydir. Bir nevi bilgi açlığı çekerler,
ancak bilgini teorik idrakinden, pratik alana (eyleme) aynı ilgi ve heyecanı
duymazlar.
Hayatın genelinde mantık ararlar ve düşünce,
görüş ve gözlemlerini bu mantık üzerine yapılandırırlar. Duygusal veya sezgisel
olmaktan çok mantıkçıdırlar.
Duymak ve görmek istemedikleri şeyler
karşısında, kulaklarını tıkayıp gözlerini kaparlar, yüzlerini çevirirler.
6 No'lu Mizaç Tipi
6 mizaç tipindeki çocuklar; genellikle sakin,
çevresiyle uyumlu olmaya dikkat eden, kurallara uyan, titiz ve düzenli
çocuklardır. Güven duygusuna ve emniyet içinde olmaya oldukça önem verirler,
ilişkilerinde nispeten çekingen, kontrollü ve mesafeli davranırlar. Karar
vermekte zorlanan veya verdikleri kararlardan genelde emin olamayan,
kararlarında yakın çevresinin beklentilerine uymaya özen gösteren, zaman zaman
özgüven konusunda sorun yaşayan ve mutlaka "bir bilen otoriteye"
ihtiyaç duyan bir yapıya sahiptirler.
Yeterince güven duyana kadar ketumdurlar,
kendileriyle ilgili pek bir şey anlatmamayı tercih ederler.
Dikkat ve tepki çekecek tavırlardan, ortamda
sivrilmelerine neden olacak davranışlardan uzak durarak kendilerini
koruyabileceklerini düşünürler. Kurallara dikkat etme eğilimi gösteren bu
çocuklar, genellikle sakin ve uyumlu yapıları ile kimsenin düzenine müdahale
etmezler. Kendi düzenlerine müdahale edilmesinden de hoşlanmazlar.
Her şeyi zıddıyla birlikte düşünen, ikircikli
bir zihin yapısına sahiptirler. Karar verirken ya da eyleme geçerken arada
kalmanın gerginliğini fazlasıyla yaşarlar. Bu yüzden beklenmedik, aşırı ya da
çelişkili davranışlar gösterebilirler.
7 No'lu Mizaç
Tipi
7 mizacındaki çocuklar; çok hareketli,
konuşkan, dışa dönük, neşeli, muzip, şakacı, heyecan ve maceradan hoşlanan,
keyiflerine çok önem veren çocuklardır. Hayal dünyaları çok geniş olup,
zihinlerinde daima bir çok fikir ve düşünce uçuşur. Genellikle iyimser olan,
sorunlar karşısında derhal pratik çözümler üreten, acı ve sıkıntıdan kaçan, bir
şeye uzun süre odaklanamayan , dikkati kolay dağılabilen, aynı şeyleri
yapmaktan çok çabuk sıkılan, yenilik ve değişiklikten haz alan, meraklı, maymun
iştahlı olan 7'ler rahat ve biraz vurdumduymaz bir yapıya sahiptirler.
Konuşmayı çok severler ancak dinlemekten
çabuk sıkılırlar, konuşurken daldan dala atlayabilirler.
Yaşamayı severler; yaşam onlar için bir
eğlence, keyif alma ve faaliyet alanıdır. "Bulaşıcı enerji ve
güçleriyle" çevresindekileri kendi eğlenceli etkinliklerine katılmaya ve
birlikte -neşeyle- hareket etmeye teşvik ederler.
Derin ve yoğun zihni faaliyetler ve
ayrıntılar üzerinde durmaz, konunun ana hatlarını ve can alıcı noktalarını
çabucak kaparlar. Öğrendiklerini keyifle tecrübe ederek yaşamasını severler.
8 No'lu Mizaç
Tipi
8 Mizacındaki çocuklar; cesur, korkusuz,
lider, cömert, iddialı, kendinden emin, zorluklar karşısında güçlü ve
dayanıklı, enerjik, her şart ve durumda öne çıkıp müdahale edebilen, geride
durmaktan asla hoşlanmayan çocuklardır. Çevresindekileri yönlendirmek ve
yönetmek isterler ancak yönetilmekten ve kendilerine emredilmesinden aşırı
rahatsız olurlar. Kendilerini ve çevresindekileri korumak iççin kavgadan asla
çekinmeyen, zayıflıktan ve güçsüzlükten hiç hoşlanmayan 8'ler sert, baskın,
tahakkümcü ve çok çabuk öfkelenen bir yapıya sahiptirler.
Kendilerini güçlü ve kudretli hisseder, kolay
kolay ağlamaz; ağlamayı zayıflık kabul ederler. Çabuk ağlayan, mızmızlanan
çocuklardan hiç hoşlanmaz onları zayıf ve kıymetsiz görür.
Konuşma ve davranış tarzları genelde
otoriterdir. Konuşmalarında genelde iddialı, net, kendinden emin kararlı ve
emredici bir üsluba sahiptirler. Çok çabuk öfkelenirler ve öfkelerini bastırma
ya da gizleme ihtiyacı duymazlar.
Zayıfa, güçsüze, korunmaya muhtaç
gördüklerine merhametlidirler ancak merhametlerini (zayıflık algılanmasın diye)
belli etmezler. Sorunlar karşısında hızlı ve kesin çözümler üretirler.
"Ancak, bilmem" tarzı ifadeler kullanmazlar nettirler.
İstekleri konusunda sabırsız, diretici ve
baskıcıdırlar.
9 No'lu Mizaç
Tipi
9 mizacındaki çocuklar; pek aceleci olmayan,
sakin, mülayim, utangaç, çatışma ve kavga ortamlarından hoşlanmayan barışçıl ve
arabulucu çocuklardır. Yaşamlarında aradıkları huzur ve sükunettir. Genelde
çevresindekilere uyumlu olmaya çalışan, muhataplarına hayır demekte zorlanan,
karşısındakilere karşı çıkamayan ancak içten içe inat edebilen çocuklardır.
9'lar genelde sakin olsalar da nadiren
içlerinde biriktirdikleri öfkeyi ani öfke patlamaları şeklinde gösteren bir
yapıya sahiptirler.
Fiziksel ihtiyaçlarının giderilmesi onlar
için başlı başına huzur ve mutluluk verici bir durumdur. Her şeyin dengeli ve
huzur verici olarak devam etmesini isterler.
Sevimli ve sevecendirler ancak pek duygusal
sayılmazlar. Reddedilmeye veya olumsuz tepkilere alınganlık ve küskünlükle
değil de, rahatsızlıklarını yüzüne vurarak, kabuğuna çekilen bir tarzda
karşılık verirler.
Çevrelerindeki olayları ayrıntılıca görüp
kavrarlar ancak pek müdahale etmezler. İçine bulundukları düzene uymak
yanlısıdırlar, ani değişim ve yeni açılımlardan rahatsızlık duyarlar.
Sorunların zaman içinde çözüleceğine inanırlar.
Çocuklarda Dokuz Tip Mizaç Modeline Göre Kişilik ve Karakter Gelişimi - Enver Demirel Yılmaz
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.