Yüzeysel
Empati
Bir kimseyle konuşuyorken onun için duygusal
analiz ve derin düşünce yapmadan kalıplaşmış ve klişeleşmiş sözlere
başvurulursa, yüzeysel empatide kalınmış olur. "Kendi düşen ağlamaz; etme
bulma dünyası; ben seni anlıyorum ama beterin beteri var; takma kafana"
gibi öneriler empatinin yüzeysel olduğunu gösterir. Yüzeysel empatiler kişiyi
daha çok uzaklaştırır, yalnızlaştırır, zarar verir.
Ben Seviyesi
Empatinin ikinci seviyesidir. "Ben senin
yerinde olsaydım böyle yapardım" şeklinde, kişiye kendi duygularını ve
doğrularını dayatma aşamasıdır. Bir bakıma kendini üstün akıl görüp nasihat verme yaklaşımıdır.
Nasihat, konferans, vaaz, akıl verme
hatası empati gibi gözükse de empati değildir.
Sen Seviyesi
Bu seviyede fikir aşılaması vardır. "Sen
şöyle yapmalısın, böyle hareket etmelisin" şeklinde buyurganlık yapılır.
Biz Seviyesi
Biz seviyesinde iki veya daha fazla kişinin
birbirini mutlu etme çabası söz konusudur. Empatinin kişiler arası ayağında iki
kişinin birbirini mutlu etmesi gözardı edilebilir. Çünkü ikisini de mutlu eden
bir ilişki kurulabilir. Ama ailede diğer çocuklar, akrabalar, komşular hatta
toplum vardır. Bunlar gözardı edilerek kurulan empati bizciliktir,
bölgeciliktir, takım tutma tarzındaki grupçuluk, cemaatçilik, ırkçılıktır.
Bunların hepsi bir empati gibi gözükür.
Toplumsal
Empati (Kişiler Üstü Empati) Seviyesi
Empatinin en derin ve yüksek seviyesi şöyle
açıklanabilir: Kişinin kendinden ve karşısındaki insanın kişiliğinden bağımsız
olarak o kişiyi anlamaya çalışması ve arılarını eksilerini, güçlü-zayıf,
olumlu-olumsuz yönlerini de bilerek kişiler üstü iletişim kurabilmesidir.
Sosyal empatide liderlik önemli bir konudur.
Klasik lider olan yöneticiler, kedilerini bir bakıma yeryüzü tanrısı gibi
görürler. Karizmatik liderler, toplumu harekete geçirir, sürükler ama kendisi
odaklı davranırlar. Bazı tür liderler de kendisini topluma adar, paspas yapar.
Toplum için kendini, her şeyini, ailesini yok sayar. Ama bilimsel yöneticilikte
ise kişi bir gemi kaptanı gibidir. Geminin kendisin yanı sıra, çalışanları ve
kaptanı da vardır. Kaptanın duyguları ve düşünceleri gibi çalışanların duygu ve
düşünceleri de önemlidir. Ama geminin sağlıklı gitmesi için kaptanın kurumsal
bakabilmesi ve gemi için doğru karar alabilmesi gerekir.
Yöneticilikte uygulanan doğru empati
anlayışında bir hedef vardır ve kişi kendini ve çalışanlarını aşarak o hedefe
uygun davranır. Bunun için ideal empatide iyi, güzel ve doğru kavramlarının
olması gerekir. Farklı düşüncelerin olduğu ortamda ölçü, bu kavramlar
olmalıdır.
Evrensel
Empati Seviyesi
Bu seviyede, bütün dünya ve evren göz önüne
alınarak düşünülür. Dünyadaki bütün insanları, ırkları, canlıları, hayvanlar,
bitkileri, kainatı ve gelecek kuşakları düşünerek hareket etmektir. Evrensel
düşünebilen bir insan, empatiyi gerçek anlamına uygun bir şekilde yaşıyor
demektir.
Zamanlar Üstü
Empati Seviyesi
Bütün evreni ve evrenin geleceğini düşünerek,
kıyameti de göz önüne alarak empati kurabilmek zamanlar üstü empatidir.
"Kıyamet kopacağını bilseniz bile ağaç dikiniz" anlayışı zamanlar
üstü empati anlayışına en güzel örnektir.
Pof. Dr. Nevzat Tarhan
0 yorum:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.